Brak apetytu u kota

kot weterynarz

Brak apetytu u kotów to problem, który powinien nas zaniepokoić. Zwykle objaw ten towarzyszy wielu chorobom, ale sam w sobie bywa bardzo
niebezpieczny dla zdrowia. W przeciwieństwie do psów, które mogą nie jeść cały dzień i w żaden sposób tego nie odczują, niechęć do jedzenia u kota prowadzi do ciężkiego schorzenia wątroby zwanego stłuszczeniem wątroby.

Jak to się dzieje?

Głównym źródłem energii u kotów jest białko pobierane z pożywienia. Jego niedobór (głodzenie, zjadanie psiej karmy, nieodpowiednio zbilansowana dieta) powoduje, że zwierzę czerpie energię z tkanki tłuszczowej zgromadzonej w mięśniach oraz w innych narządach. Dochodzi do nieprawidłowych przemian związków tłuszczowych w organizmie naszego pupila.

U kotów ze stłuszczeniem wątroby triacyloglicerole gromadzą się w tym narządzie, co prowadzi do przekroczenia zdolność narządu do przetwarzania i usuwania lipidów. Efektem jest gromadzenie się tłuszczu w komórkach wątrobowych i tzw. zwyrodnienie tłuszczowe wątroby. Tak zmieniona wątroba nie jest zdolna do prawidłowej pracy.  Dochodzi do zaburzenia jej funkcji, m.in. utrzymywania we krwi odpowiedniego poziomu cukru, odpowiedniego metabolizmu węglowodanów, białek oraz tłuszczów, „odtruwania” organizmu z trucizn, magazynowania witamin .

Do stłuszczenia wątroby dochodzi także wtórnie w przypadku takich chorób jak: stany zapalne wątroby, nowotwory (zwykle jelit, pęcherza moczowego), zapalenie trzustki, cukrzyca, choroby jelita cienkiego, choroby dolnych dróg moczowych, stanów zapalnych nerek, nadczynności tarczycy, przy niedokrwistości, ropomaciczu, chorobach mięśnia sercowego, chorobach
ośrodkowego układu nerwowego.

Bardzo ważne jest niebagatelizowanie nawet jednodniowej niechęci do jedzenia, której zwykle towarzyszy posmutnienie i zmienione zachowanie kota. W takim wypadku wskazana jest wizyta u lekarza weterynarii.
Zawsze po badaniu klinicznym oraz wywiadzie, jeżeli jest wskazanie pobieramy krew oraz wykonujemy badania obrazowe m.in. badanie USG.
Na podstawie wyników można oszacować jak dalece posunięta jest choroba.
Zwykle przy stłuszczeniu wątroby silnie wzrastają parametry wątrobowe, może pojawić się niewielkiego stopnia niedokrwistość, cechy stanu zapalnego, hiperbilirubinemia, obniżone stężenie albumin, często niski poziom potasu.
Badanie ultrasonograficzne narządu jest bardzo cennym w tym wypadku narzędziem diagnostycznym, natomiast ostateczne potwierdzenie można uzyskać za pomocą badania histopatologicznego tkanki wątrobowej pobranej za pomocą biopsji.

Pacjent ze stłuszczoną wątrobą wymaga intensywnego leczenia, w pierwszej kolejności otrzyma kroplówki. Koleją ważną sprawą jest dostarczenie
organizmowi odpowiedniej ilości białka, żeby zahamować proces pobierania energii z tkanki tłuszczowej.

Ze względu na brak apetytu czasami konieczne jest założenie zgłębnika nosowo-żołądkowego, przez który zwierzę jest żywione płynnym pokarmem.
Wskazane jest także uzupełnianie żywienia odpowiednimi dodatkami m.in argininą, tauryną, karnityną, a przede wszystkim witaminą E, witaminą K, cynkiem oraz witaminą B1. Rokowanie w stłuszczeniu wątroby u kotów jest bardzo ostrożne. Śmiertelność, mimo intensywnego leczenia, wynosi ponad 40 %.

Nie lekceważ braku apetytu u swojego kota

PRAWDOPODOBNIE w ten sposób pokazuje, że coś z jego zdrowiem jest nie tak. Każda choroba leczy się szybciej, taniej, a przede wszystkim minimalizuje cierpienie zwierzęcia jeśli jest wykryta i zdiagnozowana dostatecznie wcześnie. Ponadto brak naszej reakcji może wtórnie ją pogłębiać i zmniejszać szansę na wyzdrowienie zwierzęcia.

Masz problem ze swoim zwierzakiem? Umów się na wizytę do naszej Przychodni Weterynaryjnej BoliŁapka w Mysłowicach lub w przychodni weterynaryjnej w Piekarach Śląskich.