Niewydolność nerek u psa – przyczyny, objawy. Kiedy i gdzie rozpocząć leczenie?

Nerki u psa, tak samo jak u człowieka, odpowiedzialne są za wydalanie z organizmu wraz z moczem końcowych produktów przemiany materii. To parzysty narząd, który filtruje i zatrzymuje te składniki, które są cenne, a inne (w tym na przykład toksyny) usuwa. Prawidłowa praca nerek ma ogromny wpływ na właściwe funkcjonowanie całego organizmu.

Niestety wraz z wiekiem psa mogą pojawić się problemy z nerkami o charakterze przewlekłym. Im szybciej zdiagnozujemy schorzenie, tym większa szansa na spowolnienie rozwoju choroby, ponieważ przewlekła niewydolność nerek u psa jest nieuleczalna. Pamiętajmy jednak, że również psy młode są narażone na choroby tego narządu. Jakie są przyczyny i objawy chorób nerek? Jak je leczyć? Zachęcamy do lektury!

Jakie mogą być przyczyny niewydolności nerek u psa?

• działanie toksyn: pestycydów, metali ciężkich, glikolu etylowego, a także substancji zawartych w winogronach czy rodzynkach
  • działanie niektórych antybiotyków, a także leków dla ludzi (m.in. ibuprofenu)
  • zakażenia układu moczowego
  • dziedziczne choroby nerek
  • udar cieplny, odwodnienie
  • pokąsanie przez jadowitą żmiję lub węża

Natomiast przyczyn przewlekłej niewydolności nerek można doszukiwać się w chorobach ogólnoustrojowych, kamicy nerkowej, nowotworach, schorzeniach zakaźnych czy też dysplazji nerek.

Objawy chorób nerek u psa

Choroby nerek mogą nie dawać o sobie znać przez długi czas, dlatego w początkowej fazie na ogół nie zauważamy niepokojących objawów u swojego pupila. Jednak z czasem nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania układu moczowego (a także innych układów) dają o sobie znać na kilka sposobów:

• osłabienie i apatyczność psa
  • brak apetytu
  • wymioty i biegunki
  • częste oddawanie moczu oraz nadmierne pragnienie
  • nieprzyjemny zapach z pyska
  • utrata wagi

Jeśli zaobserwujesz powyższe objawy u swojego czworonoga, skonsultuj się z lekarzem weterynarii, ponieważ przyczyną przykrych dolegliwości mogą być chore nerki.
Objawy chorób nerek u psa

Jak wygląda leczenie chorób nerek u psa?

Niestety objawy nerek są mało specyficzne i właściciele bardzo często odwiedzają gabinet weterynaryjny zbyt późno. Ogromną rolę odgrywa diagnostyka, dlatego u psów w podeszłym wieku warto regularnie wykonywać USG jamy brzusznej, morfologię krwi i badanie moczu.

Gdy doszło do przewlekłej lub ostrej niewydolności nerek (na przykład wskutek przyjęcia przez psa trucizny), konieczne jest natychmiastowe podjęcie leczenia. Jeśli nerki zostały uszkodzone toksynami, należy je bezzwłocznie wyeliminować z organizmu oraz wyrównać zaburzenia elektrolitowe. Weterynarz, w zależności od stanu pacjenta, proponuje również leczenie farmakologiczne oraz konkretne zalecenia żywieniowe (m.in. mniejsza podaż białka i soli), których należy bezwzględnie przestrzegać.

Terapia u psiaka z niewydolnością nerek może trwać tydzień, miesiąc, a nawet ciągnąć się latami. Wszystko zależy od stopnia uszkodzenia nerek, przyczyny choroby, wieku psa i ogólnego stanu zdrowia czworonoga.

W razie jakichkolwiek wątpliwości zachęcamy do kontaktu z przychodnią weterynaryjną BoliŁapka. Nasi specjaliści dysponują ogromną wiedzą, wieloletnim doświadczeniem oraz nowoczesnym sprzętem medycznym, dzięki któremu możliwe jest wczesne wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania nerek i całego układu moczowego. Serdecznie zapraszamy!